Så var ännu en måndag avverkad…

Dagen började med att arbeta i museet. Databasen skall bytas till en ny version som är webbaserad. Våra samlingar skall bli sökbara på nätet, dessutom går vårt gamla program i graven i april nästa år. Som ansvarig för IT verksamheten sedan slutet av 80-talet så har jag lärt mig att inget varar länge i den branchen. Så förändringar får man leva med, och så här i backspegeln, visst blir det bättre. Under eftermiddagen fick jag besök av en forskare som ville veta mer om Laxå Bruks verksamhet i området kring nordvästra Vättern. Vilka kopplingar det fanns till de olika hyttor och masugnar som nämns i historien om brukets verksamhet genom seklerna. Ett mycket intressant möte med en kunnig och påläst forskare. Jag fick genom honom upptäcka sådant jag tidigare inte visste så besöket var givande åt båda håll. Sen snabbt hem för lite mat innan mästa aktivitet, FN föreningen och diskussion om svenska minoriteter. Visste Ni att vi har 5 minoritetsgrupper i Sverige? Så blev kl 20.00 och slutet på en intensiv dag. Som pensionär har man ju ingen fritid…. i morgon studiecirkel med PRO och spelövning med Tivedspöjkera på kvällen. Fast de är båda fritidsaktiviteter…

God natt!

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Flytt!

Spacet upphör och går över i WordPress, så jag konverterade mitt gamla (SPACE) till detta nya medium. Tyvärr försvann alla bildreportage utom dem som låg i texten,  så jag vet inte riktigt hur jag tacklar det. Bilderna var ju lite av vitsen med den bloggen. Fortsatt ligger min gamla blogg kvar på http://charlesswenson.blogspot.com men jag skall studera denna SAJT och se om jag kör vidare med båda eller bara den ena.

Ha dé

Charles

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Promenad efter Svartån

Örebro är en vacker stad. I helgen hälsade vi på barnbarnet med familj. Hustrun och jag tog en tur med barnbarnet efter svartån i Rosta området. Otroligt vackert! Bilderna i albument "ÖREBRO" talar sitt eget språk. Solen sken och när vi korsade vägen på väg mot svartån sa lilla I nåt som lät som "Kaa,kaaa,kaaa,kaaa…". När vi kom fram möttes vi av ändernas snattrande "Kva kva kva…". Lilla I visste precis vart vi var på väg och talade om det på det sätt som en drygt 11 månaders Baby som inte kan prata, kan. Genom att härma Änderna.
Intelligent!
 
Ha dé gott
/charles
Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Liten höstresa till Hjo

Våra vänner från Pyreneérna och Täby har flyttat lite närmare. Helgen som var, var det dags att beskåda den nya bostaden och omgivningarna. OK, platsen var inte ny för oss, vi har va´tt här förut. Men det är första gången vi träffat någon som bor här. Det blev en promenad efter hamnen och utefter stranden söderut. I Parken var vi i sommras så det kändes fint att se andra vyer denna gång.
 
Nu har vännerna inte övergivit Pyreneérna utan detta är numera deras Svenska vistelse i stället för Stockholm och Täby. Det är ett helt annat "stuk" på Hjo än Täby och stressen eller ruschen har en annan takt. Vatten har ju likaså en lugnande effekt. 
 
Tog några bilder som visas i här ovan. Både från vägen dit och vägen hem liksom på plats.
 
Ha dé gott
/charles 
Publicerat i Resa | 1 kommentar

Så var jag här igen…

… för hur länge vete gudarna..
Jag retade mig på att det inte gick att styra sidan som jag ville och det var knepigt med bilder. Dessutom att allt jag gjorde noterades i nätverket. Jag gillar fortfarande inte att det rapporteras kring mina kommentarer med andra i nätverket, å andra sidan så gör den ju det oasvsett vilken blogg jag använder. Nu verkar bildpubliseringen fungera bättre så jag testar. Jag lade in albumet från Guidningen på Karlsborgs fästning och Göta kanal med bildkommentarer.
 
Ha dé gott
/charles
Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer

Min blogg hittar Du här!

 
Där skriver jag mina inlägg och det är möjligt att lägga kommentarer och att få en hint om när jag skriver nåt nytt eller lägger in bilder. Du behöver inte registrera Dig eller bli medlem i Blogspot!
 
Jag har slutat att blogga här för allt jag gör här sprids vidare av MSN till alla (i mitt nätverk?). Charles har kommenterat en bild av Anna, Charles lagt en kommentar till inlägget om sommaren hos Maria etc i all oändlighet. Inte för att jag vill vara anonym, för mina kommentarer ser Du ändå om Du besöker dem som jag kommenterat, utan för att det i viss mån är privat vad jag gör eller inte gör.  Om jag uppmuntrar någon för en bild jag gillar, så vill jag inte att det skall basuneras ut till alla, då kunde jag lika gärna blogga om det själv.
 
När jag växte upp var jag en period förtjust i en flicka i en by utanför där vi bodde. Byns växel var i SJ´s banstuga och den som skötte den hade ansvar för att koppla telefonsamtalen och sköta bommarna. Det var allmänt känt att "Gubben" tjyvlyssnade, så när vi ringde varandra sa vi alltid först; var försiktig med vad Du säger ifall "Gubbtjyven" lyssnar. De gånger han gjorde det, avbröt han och mästrade oss med att säga "Höni ongar.. ni ska int kall mä gubbtjyv", och då visste vi!
 
Tyvärr funkar inte denna kontroll på vare sig MSN eller FRA.
 
Så är det!
 
Välkommen till bloggen ovan!
/charles
Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Fotoutmaningen!

Jag har blivit utmanad av SA och Annica R (Just me!). Utmaningen går ut på att presentera sin sjätte bild ur sitt sjätte album och skriva något om den. Sjätte album…??? Från början  eller slutet? Jag stegade bakåt från senast publicerade album sex ggr och kom till albumet test som bara innehöll 2 bilder. Så jag publicerar den sista bilden av de 2 och lägger till lite text om bilden.
 
 
Denna bild visar Smédammen i Stora Lassåna. På 16-1700-talet var smedjan av stor betydelse för orten. Malmen fraktades hit från gruvindustrin runtikring och här smältes den och smiddes. Bruket på Stora Lassåna van pris i tyskland för sin fina kvalité på järnet och verksamheten finns omnämnd i "Jernkontorets annaler". http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=jernkont/1910&page=0182
 
Dammen hade byggts för att driva en hammare och troligen är den bygdens senaste, för området heter "Nyhammaren". Den gamla Smedbyggnaden har jag bilder på i mitt album och den är idag renoverad till moderna lägenheter.
 
OK bilden…
Jag fick så många bilder från bloggvänner med ramar och reliefer att jag blev tvungen att testa om jag kunde göra nåt liknande. Detta blev resultatet och bilden döpte jag till Test!
 
Utmaningen är därmed antagen och uppdraget fullgjort…
 
Ha dé gott
/charles
Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer

Så går vi mot ljusare tider…

Hänvisning till http://charlesswenson.blogspot.com Välkomna!
Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar

God Jul alla…

Jag har uppdaterat min andra blogg http://charlesswenson.blogspot.com Välkomna att titta där! Det går också att kommentera inlägg och lämna en hälsning, men det finns ingen gästbok där som här. Bilder finns om Du klickar på nåt av bildspelen, jag skall försöka bygga ut det mer i sinom tid.
 
Ha dé gott
/charles
Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Lördag den 13 december – Luciadagen

Jag har inte sett någon Luciatablå idag annat än på TV. Visst är det tjusigt och en upplevelse för dem som utgör Luciatåget. När barnen var små åkte man runt med dem till olika ställen där de skulle "Lussa" på arbetsplatser, i föreningar och äldreboenden. Men nu för egen del är det inte lika viktigt. Så varför inte dra iväg och dokumentera naturen i stället?
         
Så det gjorde vi. Lägger till ett Album med lite färska bilder. Nu är det vinter och skidan slinter, hej hopp vad det går.. Ja skidföre är det väl inte riktigt men får nu snön ligga och det kommer lite till så finns det hopp. Vackra bilder blev det dock.
 
Ha dé alla
/charles
 
PS/ Album var väl att ta i. Krångligt och svårhanterat. Bara 5 bilder i taget.  Vill Du se alla så ligger de på Picasa och är nåbara via min experimentblogg som mer och mer ser ut att bli min nya blogg.  http://charlesswenson.blogspot.com  – Välkommen att titta!
Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar